جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳  |  Friday, 22 November 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۳۹۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ : ۱۶ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
مرز بین ساده نویسی و سطحی نویسی در ترانه امروز کجاست؟
آیا ترانه سطح سلیقه مخاطب امروز را تعیین می‌کند؛ یا سلیقه و ذائقه مردم تعیین می‌کند که ترانه امروز به چه سمت و سویی حرکت کند؟!

یادداشت|ترانه؛ سطحی نویسی یا ساده نویسی؟!

سلیقه شنیداری مردم هم‌گام با زمانه تغییر می‌کند. مخاطب امروز ترجیح می‌دهد کلام را ساده و روان بشنود؛
کلامی قابل هضم و نزدیک به زبان روزمره ی مردم تا بتواند با آن ارتباط برقرار کند.
امروزه بسیاری از اهالی موسیقی اعم از خواننده، آهنگساز و یا تهیه کننده آلبوم های موسیقی به ترانه سرا گوشزد می‌کنند که مخاطب عام نمی‌تواند کلام پیچیده و شاعرانه را درک کند و از وی می‌خواهند ساده بنویسد.
این انتظار باعث شده بسیاری از ترانه سرایان با وضعیتی دوگانه مواجه شوند و برخی ساده نویسی را با سطحی نویسی اشتباه بگیرند.

در سال های اخیر بسیاری از نوجوانان و جوانان بدون پشتوانه ی ادبی و نداشتن مطالعه ی کافی در زمینه ی شعر کلاسیک، بدون آشنایی کافی با پیشینه ی ترانه ی ایران و به اتکای شنیدن زیاد ترانه که آمیزه ای از ترانه های خوب، متوسط و اکثرا ضعیف را در برمی‌گیرد دست به قلم می‌شوند.
نباید فراموش کرد که ترانه تا وقتی روی کاغذ است و شنیده نشده نمی‌تواند چندان اثری بر جایگاه ترانه امروز بگذارد.
داستان از جایی شروع می‌شود که با افزایش هم‌زمان تعداد خواننده ها و ترانه سراها، خواننده های بسیاری سعی می‌کنند از طریق کم کردن هزینه ای که بابت ترانه می‌پردازند؛ در هزینه های ساخت یک اثر صرفه جویی کنند.
از سوی دیگر عطش دیده شدن و معرفی به مارکت موسیقی باعث می‌شود بسیاری از ترانه سرایان که هنوز در ابتدای راه هستند و کلامشان به پختگی کافی نرسیده، آثار خود را با دریافت مبلغی ناچیز و یا مجانی در اختیار موزیسین ها قرار دهند.
نتیجه مواجه شدن با توده ای از آثار سطحی در ترانه است که ماندگار نیستند ولی اثر خود را بر روی سلیقه ی شنیداری مردم گذاشته و باعث تنزل آن می‌شوند.

هنر یک ترانه سرا در این است که در سرودن ترانه علاوه بر احساس از تکنیک هم بهره برده و به خلق اثری بپردازد که علاوه بر احساس کافی از شاعرانگی نیز برخوردار باشد.
ساده نویسی نه تنها به معنای سطحی نویسی نیست بلکه نقطه مقابل آن است.
ساده نویسی به معنی سهل و ممتنع نویسی است. سهل و ممتنع یعنی هم آسان است و هم دشوار. به این معنی که ترانه سرا از واژه ها و تعابیر ساده و قابل فهم استفاده کند و هم‌زمان از خلق تصاویر نو و ضربه های شاعرانه غافل نماند.
نباید فراموش کرد که برای ترانه سرا شدن، داشتن احساسات قوی کافی نیست؛ بلکه هنرمند آفریننده است و خلق می‌کند.


مهناز جامی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی ذ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
0
1
بسیار عالی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان

شرکت ۷۰ طرح از ۱۹ استان در نمایشگاه جشنواره خوارزمی/منتخبین جشنواره، بدون کنکور وارد دانشگاه می‌شوند!

۰۹:۰۰  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی

ما با کلاس‌های آزاد در دنیا ارتباط داریم/ سعی داریم با وزارت علوم همکاری داشته باشیم، اما این همکاری تاکنون رضایت بخش نبوده است!

۲۰:۴۲  -  ۲۹ آبان ۱۴۰۳
مجید اسماعیلی، نوازنده پیشکسوت ویولنسل در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

ارکسترهایی که در کشورمان برگزار می‌شوند، هم ردیف ارکستر های کشور های دیگر هستند!

۱۴:۱۵  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در گفتگو با دیباچه خبر داد؛

نمایش گرگوربافی و تراش صدف‌های دریایی در نمایشگاه ملی صنایع دستی/ بندرلنگه به‌عنوان شهر ملی گلابتون، شناخته شده است

۱۳:۰۲  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با استاد فرهاد فخرالدینی، بنیان گذار ارکستر ملی ایران

عرصه موسیقی نیازمند حمایت دولت است و نباید به آن آسیب بزنند! / تِم سازی نمی‌تواند یک اثر موسیقایی را فاخر کند!

۲۰:۲۴  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگوی دیباچه با مهدی وثوقی راد، بازیگر پیشکسوت عرصه تئاتر و تلویزیون

برخی از نمایش‌های روی صحنه، اصالت و پختگی لازم را ندارند/ آخرین خبرها از پروژه جدید نیما جاویدی!

۱۳:۲۱  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
" گالری آرت پرشیا " میزبان هنرمند معاصر کشورمان شد؛

شگفتی نمایشگاه انفرادی آثار استاد "جلیل خلیلی" و هنری که باید دیده شود!

۲۰:۰۴  -  ۲۲ آبان ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار